
Energetická náročnost HDP
Indikátor představuje množství energie, která je potřebná k zajištění provozu národního hospodářství. Je konstruován jako podíl spotřeby primárních energetických zdrojů na výši HDP v ČR.
Katalog indikátorů životního prostředí publikovaných ve Zprávě o životním prostředí České republiky a v dalších publikacích.
Indikátor představuje množství energie, která je potřebná k zajištění provozu národního hospodářství. Je konstruován jako podíl spotřeby primárních energetických zdrojů na výši HDP v ČR.
Porovnání energetické náročnosti hospodářství v jednotlivých zemích EU a také s průměrem zemí EU.
Vývoj energetické náročnosti sektorů: doprava, zemědělství, průmysl, stavebnictví.
Členské státy EU mají do roku 2020 stanoven cíl, že podíl výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů na konečné spotřebě energie bude činit 20 %.
Struktura spotřeby elektřiny po jednotlivých krajích v sektorech: průmysl, energetika, doprava, stavebnictví, zemědělství, domácnosti, služby a ostatní.
Doprava se řadí spolu se zpracovatelským průmyslem a domácnostmi mezi největší spotřebitele energie. Významným aspektem spotřeby energie v dopravě je struktura využitých energetických zdrojů (fosilní zdroje vs. OZE), která indikuje množství emisí skleníkových plynů z dopravy a její směřování (nebo nesměřování) ke klimatické neutralitě
Spotřeba energie z OZE a podíl OZE na celkové spotřebě energie v dopravě je indikátorem vlivu dopravy na klimatický systém a jejího směřování ke klimatické neutralitě. Minimální podíl OZE na spotřebě energie v dopravě je legislativně stanoven pro jednotlivé členské státy EU. Mezi OZE v dopravě se řadí biopaliva a elektřina vyrobená z OZE.
Cíle nepřekročení spotřeby primárních energetických zdrojů (PEZ) a konečné spotřeby energie (KSE) jsou stanoveny aktuálně platnými strategickými dokumenty (Státní politika životního prostředí, Státní energetická koncepce, Vnitrostátní plán ČR v oblasti energetiky a klimatu).